GLIMT...........fra hav og fjell og litt til

6. august 2015

Hovlandsnuten og Tysnessåto

I mangel av kajakk tilgjengelig har det blitt noen turer opp i høyden i løpet av ferien. Ikke alle like fantastiske, men to av dem er absolutt verdt å nevne.

Hovlandsnuten, 727 m moh
Ligger på østsiden av Tysnes øy. Det sies at den byr på den flotteste utsikten du kan få på disse kanter. Fin kjerrevei et stykke innover før det går over til sti bratt oppover, og deretter enda brattere. Vi sluker høydemetre. Etter 1 t og 25 minutt når vi toppen. Sur vind, men flott utsikt. Magasug ned mot Tveit. Hardanger, fjordlandskap og Folgefonna østover, Kvinnherad og Stord sørover. Nedover er minst like bratt, men knærne holder hele veien og vi bruker ca 50 minutt. 550 høydemetre totalt og utsikten er godkjent.


Hovlandsnuten sett fra parkeringa tv. Bratt ja! Ikke alle steder er like lett å fote seg

 Rast i lia. Utsikt ned mot Vevatnet og Lunde

 Kongelig utsikt fra toppen. Mot Hardanger i øst med Folgefonna bakerst. Kvinnherad sørover.

Tysnessåto mot himmelsjå tv, og bratt ned mot Tveit th.


Tysnessåto
Her har jeg vært etpar ganger før. Såto er Tysnes sin høyeste topp og et kjent landemerke fra sjøen. Ligger på nordsiden av øya, ikke langt fra Våge. Forrige gang tok vi opp fra Solheimsdalen, denne gangen startet vi i Myrdal. Her går stien med jevnt stigning hele veien opp. Det er seigt- og jeg kjenner det i beina etter turen opp til Hovlandsnuten. Jevnt og rolig tempo oppover betaler seg så det går greitt å komme opp likevel. Personlig foretrekker jeg utsikten fra Tysnessåto fremfor den fra Hovlandsnuten. Sikkert fordi jeg liker havutsikt og småplanlegger padleturer når jeg skuer utover, og man ser på en måte litt videre omkring. Bømlo, Fitjar, Austevoll, Sotra......neste år blir kajakken med! Knærne holdt overraskende bra nedover igjen og det er en seier i seg sjøl. Vi hadde litt knapt med tid allerede fra start siden vi ventet besøk, så jeg ga meg ikke tid til å fotografere så himla mye, men litt blei det nå. 552 høydemetre totalt, 1t og 6 minutt opp, 43 minutt ned.


I bratte lid og fjell

Utsikt ned mot Myrdal

Sau og toppvarden mot himmelsjå

Utsikt mot Våge tv, og Hovlandsnuten th

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar