GLIMT...........fra hav og fjell og litt til

30. oktober 2022

Eika rundt

For et par uker siden inviterte Herøy Kajakklubb til tur rundt Eika. Jeg har padlet på begge sider av Eika, men aldri helt rundt, så framfor solotur på standardruta mi, konkluderte jeg med at tur rundt Eika frista mer.

4 stk fremmøtte i Eiksund kl 09.30, turleder Johannes og nestturleder Joakim inkludert. Tenker Anita og jeg var i trygge hender...Tilløp til sol og greier så dette lover bra!

Stemningsfullt ved Eiksund.

Bonzaitre under Eiksundbrua. Joakim tv, Anita th.

Turen rundt Eika og med innlagt stopp på Yksnøya, er på omlag 10 km. Passe tur tidlig en søndag formiddag. Lite vind og greie temperaturer. Kjekt å være på klubbtur igjen! Litt spent på hvordan forholdene er på østsida av Eika, der kan det være ganske skvalpete og det har jeg jo ikke testet med nykajakken ennå.

Perfekt fargematch! Og helt tilfeldig. Men finn en feil!
(Rett svar: En Skim Dex nr. 2 fra venstre. Resten er NDK)

Snirklepadling mot sørenden av Eika.

Fra sørenden av Eika krysser vi over mot Yksnøya. Tilløp til sol og finevær er blit byttet ut med regn. Lite vind foreløpig, men det skal friskne bitte litt til utover dagen. Litt kjedelig transportstrekk, men jeg nytter høvet til å teste farta på Pilgrimmen. Helt innafor til min bruk, og antakelig er det noe å gå på når det kommer til teknikk vil jeg tro...

Over mot Yksnøya. Slutt på oppholdsvær og fram med sydvesten.

På Yksnøya tar vi en lang og fin beinstrekk. Her er det vel om lag 10 år siden jeg var sist. Her har studiet for friluftsliv ved Høgskulen i Volda basen sin. Et populært studietilbud også i nasjonal sammenheng der studentene lærer bl.a om norsk kystkultur, tradisjonelle båter, fangst og fiske, i tillegg til friluftsliv. Vi ankommer med litt mer moderne farkoster denne gangen.

Pause på Yksnøya. Fra venstre: Johannes, Anita, Joakim. Grått og vått, men like blide!

To blåe.

Tida flyr og det er på tide å snu nesa hjemmover igjen. Det er fremdeles stilt på sjøen når vi legger utpå. Men det går fort over. Når vi er ferdige med kryssingen over til Eika igjen, har det frisknet litt til. Eika ligger egentlig midt ute i et fjordkryss. Her møtes Vartaldsfjorden, Rovdefjorde og Voldsfjorden. Slikt bruker å bli interessant. Men Pilgrimmen liker seg godt! I allefall når jeg har euroåre.

På tide å dra heimatt. Liadalsnipa rett forut.

Padling langs land på østsida av Eika. Bratt og skvalpete.

Vartdaldfjorden så langt øyet kan se.

Da er vi rundt og tilbake til utgangspunktet.

Det blir bølger og skvulp fra flere kanter skiste del av turen. Litt medsjøpadling helt på slutten og det er jo alltid gøy! Kjekk tur i flott selskap!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar