GLIMT...........fra hav og fjell og litt til

30. juni 2014

Hvasser og vel så det


Der er bursdagsfeiring østpå og når vertskapet stiller med kajakk kan jeg ikke annet en å takke ja til en tur. Jeg har hatt vett til å ta med meg åre, vest og spruttrekk, men ikke tørrdrakt. Det er jo tross alt østpå, her er det jo alltid fint vær og varmt i sjøen og en kort tur (ca 8 km) rundt Hvasser skal bli!

Situasjonen er som følger: Jeg er iført en kortermet våtdrakt, lufttemperaturen er sånn passe (20 grader), vannet er ikke spesielt varmt (ca 16 grader), det blåser 5-6 ms, jeg skal bruke en kajakk jeg ikke kjenner med både volum og skrogform av en slik karakter at jeg neppe hverken klarer å rulle meg opp eller foreta en egenredning i den, jeg er i et område jeg ikke er kjent i og med tildels stor båttrafikk (fritidsbåter riktignok). What do do? Hm........

Vertskapet hoster opp ei padlejakke og et laminert sjøkart og nevner i forbifarten at det er så mye folk rundt om kring her likeve, at jeg neppe blir liggende i vannet så veldig lenge før det kommer noen og fisker meg opp. Her er det vel bare å la det stå til- informere om hvor turen går og hvor lenge jeg blir borte. For spenningens skyld legger jeg telefon og klokke igjen på land....

Oooops- nestenvelt før jeg er kommet skikkelig utpå- mye volum gjør kajakken ustabil uten last. Nervøst setter jeg kursen sørover- Færder fyr kan skimtes langt der ute. Etter jeg har rundet sørenden av Hvasser har dødsangsten sluppet taket og jeg tør å heve blikket såpass at jeg ser landskapet rundt meg. Ikke værst her, nei!

Så var det å finne det smale sundet mellom Brøtsø og Hvasser. Jeg padler inn ei vik der jeg etter sjøkartet mener sundet er, men finner ingen ting! Merkelig.....? Studerer kart og padler litt til- det var da fryktelig langt til det derre sundet! Fram med kart på ny. Hmmm.......? Finner til slutt et sund og padler gjennom. Langt det derre sundet...... Studerer kart og kikker meg omkring. Ikke lett å prøve å lese terrenget fra et sjøkart nei.... Flate holmer og skjær over alt. Javel, det kan da ikke være sååå vanskelig? Jeg har hatt land på høyre side hele vegen, og det er tross alt bare en øy jeg skal padle rundt!

Jeg padler og padler. Endelig er jeg på veg sørover igjen. Etter kartet burde jeg vært fremme for lenge siden.......? Karakteristiske terrengformer og småøyer dukker opp og jeg sjekker kartet igjen. Hmmmm....? Slike øyer finnes kun utforbi nordvestenden av Brøtsø. Hvilket kan forklare en hel del........Jeg praier en dame på en holme, og joda- jeg har padlet rundt Hvasser og vel så det, nå er jeg på utsiden av Brøtsø kan hun fortelle. Det er bare å sikte seg inn på Vasskalven og så er du ved Lille Skagen (Hvasser)!

Jeg kommer meg tilbake til start. Til slutt. På land sjekker jeg kartet igjen og kan ikke fatte hvordan jeg har tatt så grundig feil. I etterkant viser at sundet mellom Hvasser og Brøtsø ligger der jeg først trodde. Jeg bommet med noen få meter pga. høye brygger og spetakkel- det er jo en mager trøst.

16 km, 150 nye fregner og opp til flere erfaringer rikere- litt av en tur altså.











Note to self:

-På alenetur er telefon kjekt å ha
-Klokke er  lurt så har man mer kontroll på hvor langt man har padlet
-På lengre turer kan det jo også være lurt med litt niste...
-Såkalte hyttekajakker er noe jævla dritt
-Sjøkart er håpløst for å lese terrengformasjoner
-Østlandet er flatt og vanskelig å orientere seg i


2 kommentarer:

  1. Herlig sommerstemning da! :)

    SvarSlett
  2. He he he, artig innlegg. :) Det var nå ikke rare sundet du lette etter, kan godt skjønne du tok feil.

    SvarSlett