GLIMT...........fra hav og fjell og litt til

27. februar 2013

Vinterferie


Mor har fått ladet batteriene til sjøs- nå er det siste helg i vinterferien og ungene må vel få sitt. Det er såvidt det er snø nok til en skikkelig skitur, men det holder. Litt seint oppe, men sekken pakkes og mor og minsta gleder seg stort til å prøve hvert sitt splitter nye par med ski. Ikke nok med at skia er nye, men mor har til og med gått over til BC-bindinger og ditto sko. Beksømskoa med "vanlig" rottefellabindinger har gjort sitt etter 25-års lang og tro tjeneste. Nye tider-nytt utstyr!

Skia får et tjukt lag med blå extra, det fester akkurat nok. Men minsta har ikke gått på ski på en stund og er ikke overbevist om at nyskia fungerer slik de skal. Tolmodigheten til både mor og minstemann blir testet til det ytterste og storesøster synes det er kjeeeeedelig å måtte vente hele tiden. Men det går seg til etterhvert, og sjokolade og kakao kan nytes i fred og ro oppe på Rellingsetra.

Neste dag blir resten av gjengen med også, og i dag kommer vi oss avgårde mens det ennå er sol. Av en eller annen grunn får pipa til minstemann ei anna låt så snart far er med, og i dag fyker hun avgårde og viser villig vekk hvor flink hun er blitt siden i går..... Jeg nytter høvet og prøver å ta noen fine bilder under vegs. Og blir fragått!!????
 Nyskia virka visst godt likevel ja.......

Om det nye utstyret svarte til forventningene? Tja – det skal vel noe til å slå et par godt inngåtte sko sånn med det første. Vondt i akillesen, litt gnagsår og sko som trykket der de ikke skulle, uvante bindinger osv. Det går seg vel til etterhvert– om jeg nå bare får tatt meg noen turer....

Tok en Jill i dag, med mye stående format :)











Hjertesukk! 
Å fotografere i snø er vanskelig. I allefall i lag med unger på tur somhverken kan stå stille eller vente på fotografen som sliter med å få til de rette
 innstillingene på kamera. Snøen blir enten gul, grønn, grå eller blå, og jeg vil jo
 helst ha den HVIT -uten å miste detaljene....Jeg må forske litt på hvitbalansen når jeg har tid, evtuelt bruke mer tid på etterbehandling.Enn så lenge blir snøen litt sånn der ubestemmelig...

2 kommentarer:

  1. Om det er en Jill eller en Sygni så var iallefall bildene fine! Men stående format er ofte lettere bilder å ta synes jeg, uten at jeg har en grei forklaring på den:))) Jeg synes nå du har fanget fargen på snøen ganske så perfekt da, skal jo være toner der:) Jeg har absolutt en ugreie med å lage bildene for lyse....man mister da litt av dybden i bilden ( må prøve å skjerpe meg)

    Ser dere har hatt en rett kjekke dag ute:) Jammen godt å få nyte vinteren skikkelig før våren kommer, da blir jo våren så mye bedre:)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke prøvd prøvd stående format så masse før, landskapet er jo horisontalt ikke sant? Men ser at d funker som bare det! Og da et det jo bra å ha en Jill som stadig vekk tar stående format sånn at jeg kan la meg inspirere:) Og snøen måtte innom etterbehandling en tur for å få en mer naturlig look........Men vi prøver igjen neste gang! Og lyse bilder er nesten blitt din signatur- og det er bare kjempeflott!!

      Slett