GLIMT...........fra hav og fjell og litt til

3. mars 2019

Første tur med PlayLV

Så gjorden man til slutt alvor av å selge Romanyen og gå til innkjøp av en erstatter. Ikke helt lett å gi slipp på Romanyen, men den blei rett og slett feil til meg og min bruk. Så for snart 3 uker siden ankom altså en flett ny Zeagul PlayLV heimen- sendt med hurtigruta fra min favoritt kajakkbutikk - Alfa Fritid i Tromsø. Fin og blå, og så blank i lakken at det nesten gjorde vondt å tenke på å ta den i bruk. Nå hjalp været meg med akkurat det- mye vind og fortsatt korte dager, så ikke særlig aktuelt med padletur. Men med gode meldinger nå i helga måtte det sjølsagt bli tur.

Playen er vesentlig lenger enn det jeg er vant med - hele 20 cm, og med mye mindre spring så forskjell i vannlinje er enda større. Lårstøttene passer meg ganske godt - dvs. ideelt sett kunne de godt vært litt lengre opp på låret, men jeg føler likevel jeg får godt tak. Sitsen kjennes foreløpig bra- jeg måtte justere rumpa litte grann i begynnelsen for å unngå at foten sovna, men resten av turen gikk ganske greitt. Litt mer kilen enn Romanyen er den nok, men noe tenker jeg skyldes at jeg ikke er vant med den ennå. Men med kaldt vann fristet det ikke veldig å teste diverse støttetak og svingteknikker så det får vente til senere. Romanyen lar seg lett svinge uten at jeg behøver å kante, mens Playen den må kantes. På den andre siden gjør lårstøttene dette enkelt, så akkurat det kommer jeg nok til å venne meg til. Den aller største forskjellen mellom Romany og Play er nok marsjfarten. Der Romany skubber vann skjærer Playen silkemykt gjennom og glir merkbart lettere fremover.

Førsteintrykket er alt i alt lovende. Hvordan den oppfører seg når det er mer vind og større sjø, for ikke å snakke om i surf, gjenstår å se. Ikke har jeg rullet den heller, så det også må prøves. En fin tur var det i allefall, og marsjfarten tror jeg nok var høyere enn med Romany!



På veg utover mot Håkonsholmen. Th: nykajakken! Foto stjelt av Odin


På yttersida av Hatløya. Torvika i bakgrunnen.



Odin. Ulsteinvik i bakgrunnen.



1 kommentar:

  1. Gratulerer med testkjøring! Hvis den viser seg like treg som Romanyen så må du få noen til å forske på den, det skal ikke gå an. :)

    SvarSlett