GLIMT...........fra hav og fjell og litt til

30. juni 2015

Grunnkurs Hav

I fjor holdt jeg mitt første Grunnkurs Hav med, Mildrid som erfaren og trygg backup. Slitsomt, lærerikt og gøy. Såpass lærerikt at jeg hadde lyst å holde kurs i år også. Med Mildrid selvfølgelig. Knallvær og 13 spente deltakere møtte oss i Kjeldsund på lørdag. Etter utdeling av utstyr og en bli-kjent-runde er det ut på vannet. Litt forsiktig i begynnelsen, men vi snirkler oss langs land og tvinger deltakerene til å manøvrere kajakken. Vi tester grenser ved sideveis forflytning og sniker inn fremdriftsteknikk underveis. Pause i sola og så tid for bading. Egenredning og kammeratredning går som en lek, men i kampens hete mister to av oss solbrillene våre, hvorav det ene paret lokaliseres på bunn og fisket opp igjen!! Desverre var det ikke mitt par....

Dag to er det tur i Eiksund. Samtlige gjør gode og fornuftige vurderinger i planleggingen. Dette lover bra! Underveis fortsetter vi der vi slapp i går. Bevissgjøring på hva man gjør med både bein, overkropp og kajakk. Kjenner litt på effekten vind har på kajakken. Pauser. Leiker litt. Bytter kajakk i rom sjø og får erfare at ulike kajakker har ulike egenskaper, og at det som passer for meg nødvendigvis ikke passer for deg. To klarer tilomed å knekke rullekoden! Blir alltid litt misunnelig på sånne som får det til med en gang.....Gruppedynamikken denne gangen er helt utrolig bra. Her hjelper vi hverandre og passer på at alle er med. Byr på oss sjøl og lar praten gå om løst og fast. Jobben vår blir utrolig mye lettere med en sånn gjeng og gleder et padlehjerte!

Litt mindre stress med forberedelsene i år merket jeg. Jeg er rett og slett blitt litt tryggere på meg selv. En ting er å vite at det padletekniske sitter, men like viktig er det å kunne formidle det man faktisk kan. Og ikke kan. Ombord og ilandstigning fra brygge foreksempel er ikke min sterke side. Så jeg havnet selvfølgelig i sjøen i ett - til mitt forsvar- uppmerksomt øyeblikk...........Jadda. Her må det øves mer til neste år altså......

Det ER slitsomt å holde kurs. Forberedelser i forkant, sjauing av utstyr både før og etter. Være oppmerksom og tilstede absolutt hele tiden. Puh! Men du verden så lærerikt. Det er faktisk verdt det. Særlig når det er fin vær i tillegg. Så får jeg bare håpe på at deltakerene er fornøyde de også!

Takk for ei flott og lærerik helg!










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar