GLIMT...........fra hav og fjell og litt til

8. august 2013

Padle i by´n

Det har ikke blitt så mye padling i ferien som jeg håpet på. Så da stakk jeg likegodt fra unger, mann og spetakkel ut til byen for å male litt, vel vitende om at da blei ettermiddagene fri for både unger og maling. Hvilket betyr mulighet for padling....

Mål for turen var Langevåg-Ålesund-rundt Aspøya og tilbake til Langevåg. Til alt hell var det fritt for cruiseskip ved kai i Ålesund, så da kunne vi trygt padle under kaia. Nesten like kul arkitektur under byen som i byen.

Joda, det er fint i Brosundet med all Jugendarkitekturen som speiler seg i vannet. Men jeg synes nå det er minst like flott med de gamle sjøbuene i Molovegen som ikke blei tatt av flammene i bybrannen i 1904. De er bortimot det eneste, foruten Slinningsbua da, som forteller noe om Ålesunds egentlige historie. At byen har levd av fiske og handel med fisk siden slutten av 1500-tallet, da folk med borgerskap fra Bergen slo seg ned som kjøpmenn her. Så balla det på seg litt etter hvert med både folkevekst og handel, en bybrann i 1904 og vips så var alle sjøbodene av tre erstattet av jugendbygg i mur til slik vi kjenner byen i dag. Dvs. de flotte fargene kom ikke før i 1970-åra, før den tid var alle murhusene grå.

Nuvel. Når vi først var i by´n og padla, måtte vi jo ta pausen i by´n også. Enkelte (....?) fleska til med softis, mens andre fremdeles sleit med ettervirkningene av treretters middag til fjells, og stod over denslags. Retrett tilbake til Langevåg i solnedgang og tilbake i høvelig tid, og alle var enige om at det hadde vært en flott tur!

Og joda, jeg fikk malt det jeg skulle ;)














3 kommentarer:

  1. Hmm fikk lyst til å padle i denne byen jeg også og byen i seg selv er vel verdt et besøk? Har kun vært der på en buss stasjon for å hente en motorsykkel, angrer på at jeg ikke svingte innom byen før jeg kjørte hjem (Tønsberg)

    SvarSlett
  2. Det er nå det er fristende å si "dust"....! Byen er absolutt verdt et besøk! Og så er det jo så mangen trivelige folk å padle med her også ;)

    SvarSlett
  3. Jättefina bilder från paddelturen! Här har det tyvärr inte blivit så mycket paddling som jag hoppats på heller...men än är ju inte säsongen slut :))

    SvarSlett