De fleste som har hatt kajakken liggende utendørs, vil etterhvert oppleve at det legger seg et melkehvitt belegg utenpå. Det er gelcoaten som har blitt brutt ned av UV stråler og har reagert med oksygenet i lufta )gelcoaten har altså oksidert). Lene sin kajakk som jeg har hatt til låns en tid er et glitrende eksempel på det. Men hva gjør man så for å få tilbake den opprinnelige fargen? Og er dette i det hele tatt mulig?
På nettet florerer det av tips til hvordan man kan shine opp båter, og siden kajakk er en slags båt har jeg hentet noen tips herfra. På de fleste nettsidene anbefales det å starte med skånsom rubbing. Moderne rubbinger renser (og fjerner) oksideringen kjemisk. Altså fjerner man litt gelcoat for hver gang man rubber. Og gjør man dette mange nok ganger tenker jeg at gelcoaten før eller seinere blir rimelig tynn.....Å legge på nytt lag med gelcoat er lettere sagt enn gjort - spesielt når den er tofarget med feste for rigging nedfelt i skroget. Dessuten er gelcoatlaget på de fleste moderne kajakker tynt nok som det er.....
Det enkle er ofte det beste. I alle fall helt til man er trygg på hva man holder på med og vet effekten av det. Og siden jeg starter på null når det kommer til kajakk-makeover, dropper jeg dette med rubbing og går rett på "sminken". Først tar jeg riktig nok en grundig vask med bilsjampo og lar kajakken ligge på tørk et par dager. Da ser den slik ut:
Biltema har noe som de kaller for ripefjerner. Den finnes i hvitt, svart, blått og rødt. Navnet høres nesten for godt ut til å være sant - noe det da også var - men for en forskjell det blei på fargen etter behandling!!!!:
Jeg lot kajakken ligge i fred noen dager før neste trinn - polish med farge. Jeg hadde i grunn ikke store forventninger til ytterligere forbedring, men rødfargen blir stadig klarere og kajakken blankere:
Etter en dag til på tørk er det klart for siste finish - polering med voks. Til formålet brukte jeg hardvoks, ei gammal tøyfille og håndmakt. Mulig det hadde gjort seg med bruk av pad og polermaskin, men selv utført på enkleste vis hadde det god effekt:
Det mest krevende med hele prosessen var egentlig å finne ut av hvordan jeg skulle angripe saken, og hvilke produkter som skal brukes til hvilket formål. På diverse nettbutikker for båter som jeg tenkte var det opplagte stedet å finne egnede produkter på, fant jeg ingen ripefjerner eller polish med farge. Det er mulig en butikk med fikse og ordne ting for båt nær deg kan bestille, men de som finnes i mitt område (Sunnmøre) selger mest båtmotorer og fiskeutstyr....Å bruke bare hardvoks hadde på langt nær samme effekten når jeg testet dette først, så polish med farge er å anbefale.
Om jeg skulle gjort jobben på nytt ville jeg tatt noen ekstra runder med ripefjerneren tror jeg. Dette var den som hadde absolutt størst effekt. Og kanskje spandert på meg polermaskin med egnet pad. Det kan uansett være kjekt å ha etter fiksing av skade på gelcoaten. Og så er det mulig at forsiktig rubbing aller først ville gitt den aller beste effekten, men dette ville jeg nok testet på et mindre område først.Om man virkelig vil være pirkete bør man også fjerne all deksrigging og maskert i overgangen mellom rødt og hvitt, før man setter i gang, men det gadd jeg rett og slett ikke.
Hvor lenge effekten av behandlingen varer vet jeg heller ikke. Kan hende vil saltvann, sand og den røffe behandlingen kajakken får sammenliknet med en bil slite vekk "sminken" relativt fort. Men om det kun holder en sesong tenker jeg at innsatsen ikke er allverden i forhold til resultatet, og er noe jeg selv fint kan leve med. Jeg noterer meg erfaringen så langt, og kommer nok til å følge med på Lene sin kajakk kommende sesong!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar